Wednesday, January 06, 2010

RISALAH PENERANGAN 1: Lajnah Penerangan... Antara Menerang dan Menyerang

Salam ukhuwwah buat semua pemuda-pemuda yang sentiasa menjadikan ilmu dan kefahaman sebagai asas utama dalam perjuangan.

Sebagaimana yang sedia difahami bahawa asas kepada dakwah kita adalah dengan ‘hikmah’ dan ‘nasihat yang baik’. Bertepatan dengan firman Allah yang bermaksud “serulah manusia kepada jalan Allah dengan hikmah dan nasihat yang baik” Surah An-Nahl:125. Bermula dari sini dapatlah disimpulkan bahawa dalam usaha kita menyampaikan risalah Islam buat seluruh umat, tidak dapat lari dari methodologi dakwah yg perlu bertepatan dengan anjuran al-Quran dan as-Sunnah supaya pada akhirnya impak yang dihasilkan adalah maksima.

Namun kekadang kita terperangkap dengan pelbagai persepsi dan provokasi yang agak tersasar dari maksud sebenar bilamana kita cuba memahami sesuatu perkara. Seringkali bila menyebut tentang ‘Penerangan’, terlintas difikiran..kena buat ceramah politik..mencaci UMNO..mencari publisiti..dan sebagainya..

Justeru ana ingin mengajak semua pemuda merenung sejenak mesej yang ingin disampaikan berkaitan ‘menerang’ dan ‘menyerang’. Bunyinya agak serupa tetapi hakikatnya sama sekali berbeza. Ustaz Nasrudin Hassan at-Tantawi pernah menyebut bahawa, “Kita pejuang bukan pemberontak, kita pendakwah bukan penghukum”. Ana juga ingin menegaskan bahawa “Kita penerang bukan penyerang”..

Dalam keghairahan kita ‘menerang’ kepada masyarakat tentang mesej yang kita perjuangkan jangan sampai kita terbabas melangkaui batas ‘menyerang’ sekiranya masih ada lagi ruang untuk berdiplomasi berbanding konfrontasi. Sekiranya kita mempunyai 3 butir peluru untuk menembak musuh, janganlah dibazirkan dengan membuat ‘tembakan rambang’. Nasib baik mungkin mengena..namun sebaliknya tenangkanlah diri..tarik nafas dalam-dalam..acukan ke sasaran..dan..boomm!!pasti mengena tepat kepala musuh.

Seharusnya sebagai seorang pemuda yang ‘berjiwa daie dan berotak faqih’ harus bijak membezakan dan membuat penilaian yang tepat terhadap sesuatu perkara. Kita perlu jelas membezakan antara orang UMNO..pemimpin UMNO..pro UMNO..dasar UMNO..dan seumpamanya. Siapakah yang sepatutnya diterang dan siapa pula yang sewajibnya diserang.. Janganlah dimarahkan nyamuk.. habis kelambu dibakar.. bila kelambu dah dibakar.. bahayanya adalah kita akan terdedah dengan lebih banyak nyamuk lagi.. sehingga ke satu tahap kita tidak mampu untuk menepisnya..

Sebenarnya ruang untuk kita ‘menerang’ kepada masyarakat adalah terlalu luas. Sekiranya kena cara dan sasarannya, yakinlah berbondong-bondong manusia akan bersama-sama dengan perjuangan yang suci ini. Tetapi kebanyakan kita memilih untuk ‘menyerang’ kerana dirasakan lebih efektif dan memuaskan hati. Terkadang kita terlupa bahawa manusia dihubungkan dengan hati dan perasaan. Kita tidak boleh memaksa seseorang untuk menerima pendapat dan pandangan kita sekiranya tidak sampai ke hati si pendengar. Tidak perlu terlalu asyik menyampaikan ‘apa yang kita tahu’ sebaliknya cubalah memahami ‘apa yang diperlukan’ oleh mad’u.

Jadi sudah sampai masanya untuk kita ‘menajamkan kembali mata gergaji setelah sekian lama menggergaji pokok’. Dibimbangi terlalu lama menggergaji pokok, mata gergaji sudah tumpul..pokok tak tumbang-tumbang..apa salahnya belajar dari Covey dalam bukunya ‘The 7 Habits Of Highly Effective People’.

Justeru dengan semangat tahun baru hijrah yang disambut baru-baru ini, sama-samalah kita menjadikannya sebagai ‘nuqtotun bidayah’ atau ‘turning point’ ke arah penjanaan ilmu dan kefahaman supaya setiap tindakan kita sentiasa berada di landasan keredhaanNya..

Wassalam..

Lajnah Penerangan DPPKPS

No comments:

Post a Comment