Tuesday, July 08, 2008

SMS dari apit..!!!

Oleh Monier http://moniermatdin.blogspot.com

Sabtu mlm Ahad baru ni (5/7) waktu saya tgh dok cari parking nak park keta kat tepi hi-way di luar pagar expo Seb Jaya tempat Anwar Ibrahim nak ceramah; tiba-tiba ada call masuk mai, si Apit sahabat baik saya yg patutnya turun pi demo protest di kelana jaya mlm tu (dia kansel x jadi pi sbg tanda protest kpd protest sbb x mau buat demo kat tempat terbuka), dia call mai.

Apit tanya saya ada mana; saya habag la tgh dok Q bersusun jem nak masuk tapak expo ceramah Anwar Ibrahim tu.

Dia kata:

"Wei, kami ada depan rumah hang ni"

Awatnya:

"Awatnya...hang dok tanya awatnya...luku pala baru tau. Hang tau dak, sementara hang dok pi dengar ceramah Anwar Ibrahim tu, ni ha kat depan rumah hang ni ha, depa tengah dok buat Pesta Minum Arak nala punya gempak!!"

Aik, pesta minum arak apa pulak?

"Ni ha, kat restoren dekat rumah hang ni (dlm 500 meter dari rumah saya), depa boh botol arak gergasi...nala punya dok riuh rendah buat pesta minum arak ka apa ni. Nak minum arak minumlah, ini yg sampai pesta-pesta siap dengan botol besaq ni apa ke ceritanya?"

Laa...mana aku tau!; aku tak balik rumah sejak pagi tadi lagi, ada hal sket; cuba hang call YB ka sapa ka.

Apit kata:
"Aku dah habag kat YB, dia suruh komplen kat Majlis Bandaran"

Ha, eloklah tu.

Kemudian, saya pun terus pi masuk tapak expo dengar ceramah Anwar Ibrahim.

Mlm tu, dlm pukul satu pagi kot, on the way back, tet tet sms hp saya berdering. Tengok2 dari Apit, panjang lebar dia tulis, saya berenti keta sat tepi jalan baca sms dia tu.

Apit tulis:

"Paklah haram jadah, najib gila babi, anwar barua sial, george bush pukimak, semua dajal! MB Kedah pun nak kena dgn aku! Nak tunggu sampai bila nak tutup kdai no ekor, kedai arak, billboard pompuan telanjang, cyber cafe cermin gelap, tiger show di pdg serai pun ada dah! Pelacur pun dah ramai, budak sekolah pukui cikgu, tong sampah tgh jln..BILA LG KITA NAK TUNGGU!! LG 100 HARI!! SAMA SJ DEPA NI!! SEMUA HARAM JADAH!! Dok pandai ceramah ja!!"

Tergamam saya bila baca sms Apit tu....sebab Apit ni org kuat cawangan, PA YB lagi. Tak tau nak reply nak tulis apa.

Marah sungguh Apit.

Nasib baik Apit tak jadi turun pi demo Protest di mana pendemo-pendemo tu kena tunjuk pungkoq dengan sorang mamat Punk tu. Kalau tidak dengan penganjur dan mamat-mamat Punk tu sekali nanti kena penerajang To-Moi dengan Apit.

Saya x mau komen apa; cuma saya nak kongsikan sms Apit ini sebagai satu renungan buat semua. Walaupun tuan-tuan semua x kenai Apit (full time buat bendang), tapi saya merasakan sedikit sebanyak bait-bait dalam SMS beliau itu melambangkan suara dan isi hati sebahagian besar daripada kita. Kita semua dah naik muak dah dengan apa yang sedang berlaku ini; kita harap pihak-pihak yang berkenan dapatlah membantu meredakan keadaan.

Tension sungguh haih, banyak benda lagi yang kita rakyat jelata ini nak kena fikirkan; tapi macam Apit juga, suka ka tak suka ka, cerita-cerita politik ni terpaksa dilayan juga.

Wassalam.

No comments:

Post a Comment