Monday, June 02, 2008

PAS SELANGOR WAJIB BERUSAHA TUTUP KILANG ARAK

PAS SELANGOR WAJIB BERUSAHA TUTUP KILANG ARAK

Pada 31 Mei baru-baru ini, aku telah dibawa oleh seorang kawan telah membawaku pergi ke daerah Kulim, Kedah. Disana aku dibawa berjumpa dengan seorang tokoh dalam PAS yang sejarahnya sudah dimalapkan oleh PAS sendiri.

Seorang tokoh yang merupakan antara orang terawal menjadi pensyarah pengajian Islam di Universiti Malaya. Orang yang pernah berjuang bersama-sama dengan Dato’ Asri. Orang yang pernah memegang jawatan besar dalam PAS. Tetapi kini, sumbangan beliau dalam perjuangan islam sudah semakin dimalapkan.

Ustaz Ali Taib adalah merupakan seorang tokoh yang selayaknya diberikan penganugerahan terhadap perjuangannya. Perjuangan yang menekankan Islam sebagai pegangan hidup dan dasar perjuangan PAS, merupakan penyebab utama beliau bergiat aktif dalam PAS di awal 80 an.
Ustaz Ali Taib (Bekas YDP PAS Kawasan Padang Serai)

Pun begitu, disebabkan kelantangan beliau terhadap beberapa tindakan sebilangan pimpinan PAS yang dilihat seakan-akan bersifat Nasionalis, menyebabkan beliau tertendang dari perjuangan PAS.

Sebilangan pimpinan PAS tertentu sahaja yang dipuji oleh Ustaz Ali Taib dan sebilangan yang lain, pada pandangan beliau, masih lagi menjadikan Islam sebagai alat kepada PAS.

”Sepatutnya kita perlu menjadi alat kepada Islam, bukannya kita memperalatkan Islam untuk Parti”, itulah kata-kata keramat beliau yang menyebabkan aku berfikir tentang realitinya.

KEADAAN YANG SAMA

Setelah pulang dari Kedah, aku mendapat beberapa SMS dari sebilangan sahabat tentang kenyataan Dr Hasan Ali yang merupakan Pesuruhjaya PAS Selangor, merangkap Exco Agama Kerajaan Selangor tentang kenyataan beliau berkenaan dengan status kilang-kilang arak dan kedai-kedai judi di selangor.

Aku tidak mengetahui tentang kenyataan Dr Hasan Ali itu. tetapi, tetap mahu mengetahui tentang kenyataan tersebut.

Membuka beberapa laman web, didapati memang benar bahawa Dr Hasan Ali ada mengeluarkan kenyataan sedemikian. Membaca berita sedemikian, aku mula berfikir dengan beberapa tindakan Dr Hasan Ali yang sering mengeluarkan kenyataan yang menggambarkan bagaikan PAS ini macam ”mak bapak” dia yang punya.

Padaku, kenyataan itu bukanlah dari lidah rasmi PAS, tetapi ianya datang dari kenyataan peribadi Dr Hasan Ali yang tidak memahami tentang agama ini dengan kefahaman yang tepat.

Sebelum ini pun, banyak kenyataan-kenyataan dan tindakan-tindakan Dr Hasan Ali yang tidak merujuk kepada Jemaah, bahkan hanya terbit dari mulut beliau, lalu dianggap sebagai kenyataan Jemaah. Dan kadangkala, kenyataan-kenyataan itu bercanggah dengan dasar PAS yang menjadikan Al-Quran dan As-Sunnah sebagai asas perjuangan dan syura sebagai asas penyelesaian kemelut.

Tindakan Dr Hasan Ali ini, sedikit sebanyak membenarkan kenyataan Ustaz Ali Taib yang menyatakan bahawa, ada sebilangan pemimpin PAS menjadikan Islam sebagai alat mereka, bukannya menjadikan mereka sebagai alat kepada Islam.

ARAK DAN JUDI

Sepertimana yang telah dimaklumi, arak dan judi adalah dua unsur yang telah diharamkan oleh Allah secara Qatii. Tidak boleh dinafikan pengharamannya. Menafikan pengharamnya boleh membawa kepada kufur.

Pun begitu, dalam isu menentukan kewujudan Kedai arak dalam negara Islam, perkara ini dikhilafkan oleh Ulama.

Ada ulama yang membenarkan, dan ada ulama yang mengharamkan. Pun begitu, pendapat ulama yang membenarkan itu pun masih lagi tertakluk dengan syarat, iaitu hendaklah dipastikan kewujudan kedai arak itu dipenempatan non muslim sahaja, disamping kewujudan kedai arak itu tidak mencacatkan imej sesebuah negara atau negeri.


Dalam kes selangor, yang tersergam gagah beberapa buah kilang arak, bukanlah perkara yang dibenarkan oleh syarak. Ianya kerana, kewujudan itu telah menggambarkan kecacatan pada negari selangor disamping kewujudan kilang itu bukanlah untuk memenuhkan keperluan non muslim, tetapi sudah menjadi bahan keuntungan dalam perniagaan.

Maka dengan itu, wajibnya pihak berkuasa menghentikan perniagaan Kilang arak tersebut. Jika tidak berbuat demikian, kerajaan tersebut merupakan kerajaan yang dayus, walaupun kerajaan itu masih dilebelkan sebagai negara Islam sekalipun.

TUTUP KILANG ARAK

Arak merupakan maksiat dan kemungkaran. Setiap maksiat dan kemungkaran yang berlaku, wajib dicegahi agar tidak menimpa umat. Mencegah maksiat itu dinamakan sebagai nahi mungkar.

Dalam mencegah kemungkaran, tidak cukup sekadar kita berceramah dan berforum siang dan malam. Tetapi, lebih dari itu adalah, perlunya mendapat kuasa dalam menghapuskan segala kemungkaran yang berlaku.

Apabila mendapat kuasa, sewajibnya berusaha untuk menghapuskan semua kandungan maksiat yang berlaku dibawah kekuasaaan kita. Jika tidak dilakukan juga, kita adalah manusia yang dayus dengan kuasa yang ada.

Sabda Nabi SAW;

مَنْ رَأَى مِنْكُمْ مُنْكَرًا فَلْيُغَيِّرْهُ بِيَدِهِ فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِلِسَانِهِ فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِقَلْبِهِ وَذَلِكَ أَضْعَفُ الْإِيمَانِ

Maksudnya;
”Barangsiapa dari kalangan kamu yang melihat kemungkaran, maka hendaklah ditukar dengan tangannya. Jika dia tidak mampu, maka hendaklah dengan lidahnya. Jika dia tidak mampu, maka dengan hatinya. Itu adalah selemah-lemah iman” (Sahih Muslim : 70)

Dalam mensyarah hadis ini, Imam An-Nawawi menukilkan kata-kata Qadi Iyadh dengan katanya;

هَذَا الْحَدِيث أَصْل فِي صِفَة التَّغْيِير فَحَقُّ الْمُغَيِّر أَنْ يُغَيِّرهُ بِكُلِّ وَجْه أَمْكَنَهُ زَوَاله بِهِ قَوْلًا كَانَ أَوْ فِعْلًا

Maksudnya;
“Hadis ini adalah asal (dalil) pada sifat mengubah (dari mungkar kepada ma’ruf). Hak (wajib) kepada pengubah bahawa mengubahnya (maksiat) itu berdasarkan kepada kemampuannya yang dia mampu sehinggakan maksiat tersebut terhapus, samada dengan perkataan atau dengan perbuatan”(syarh An-Nawawi ‘Ala Sahih Muslim: 1/131)

Memang tidak dinafikan, kuasa PAS dalam kerajaan Selangor amat terhad. Keadaan ini berlaku disebabkan pembahagian kuasa yang berlaku antara parti PAS, PKR dan DAP dalam kerajaan.

Pun begitu, dalam berusaha hendak mengubah kemungkaran, sebagai parti yang merupakan salah satu badan yang berada dalam kerajaan, sewajibnya melakukan usaha sekadar mampu yang mungkin, seperti memberi cadangan atau desakan kepada pihak kerajaan atas perinsip ini.

Pihak kerajaan menerima atau tidak, itu diserahkan kepada ahli mesyuarat kerajaan, tetapi tindakan memberikan cadangan dan desakan kepada pihak kerajaan merupakan tindakan yang wajib.

Jika tidak berbuat demikian, exco-exco PAS yang berada dalam kerajaan sudah dikira sebagai dosa dan wajib bertaubat kepada Allah.

PENUTUP

Sebagai ahli PAS yang memegang beberapa jawatan kecil dalam parti, banyak tindakan pihak kerajaan Pakatan rakyat di Selangor yang aku tidak berpuas hati. Ketidak puas hati disebabkan kelemahan exco-exco PAS dalam kerajaan dalam mengambil kesempatan dalam menyampaikan dan melaksanakan Islam dalam kerajaan.

Arak merupakan perkara yang diharamkan oleh Allah. Ianya menjadi isu turun temurun oleh PAS dikala berlaku pilihanraya untuk menolak UMNO.

Pun begitu, semenjak PAS menjadi salah sebuah parti bersama kerajaan Pakatan rakyat di selangor, aku tidak dapat lihat lagi kesungguhan exco-exco PAS dalam kerajaan dalam berusaha untuk menutup kilang arak yang mencacatkan pandangan dunia terhadap selangor.

Yang lebih menyedihkan, disaat kita menunggu kesungguhan exco-exco ini melakukan usaha menutup kilang arak, tetapi yang terpancul dari mulut mereka hanyalah kenyataan yang boleh disifatkan sebagai seakan-akan tidak mahu berusaha langsung dalam menutup kilang-kilang arak ini.

Padaku, baik semua exco PAS ini letak jawatan sahaja dalam kerajaan, kemudian digantikan dengan orang yang ada kesungguhan dalam mendaulatkan islam, seperti Dr Syafii dari Bangi dan sebagainya.

Sekian

Al-Bakistani
http://al-bakistani.blogspot.com

abu_abdillah_azzam@yahoo.com

No comments:

Post a Comment