Thursday, September 10, 2009

Peluang pekerjaan untuk rakyat, Kedah galakkan swasta

KULIM, 26 Julai (Hrkh) - Menteri Besar Kedah, Dato' Seri Azizan Abdul Razak berkata, Kerajaan Negeri Kedah senantiasa menggalakkan pihak swasta menganjurkan sebarang ekspo yang boleh membuka peluang untuk rakyat negeri ini menikmati pekerjaan di zaman kemelesetan ekonomi global sekarang.




Ujarnya, walaupun negara mengalami kemerosotan ekonomi yang teruk namun sebagai pihak yang bertanggungjawab menjadikan aset memajukan sesebuah negeri atau negara maka keperluan tersebut turut terletak di atas bahu mereka.
"Kerajaan Negeri mengalu-alukan mana-mana syarikat swasta yang berminat menganjuran ekspo untuk membantu kerajaan memberi peluang kepada rakyat yang kehilangan pekerjaaan di samping membuka mata mereka yang sedang memikirkan bidangg mana yang ingin diceburi, " tegasnya dalam ucapan merasmikan Career Expo dan Postgraduate 2009 yang diadakan di Dewan Bandaran Kulim semalam.
Menurut beliau, sektor swasta seharusnya menjadi pemangkin kepada kemelut yang melanda negara sekarang ini berikutan kejatuhan ekonomi dunia.
Kerajaan juga sedang mencari formula bermutu untuk membangunkan kembali negeri Kedah yang dianggap negeri miskin sebelum ini dengan menambah bilangan pelabur serta menarik seramai mungkin pelancung dalam dan luar negeri.
Kemunculan pelaburan yang banyak dan kedatangan pelancungan yang tinggi pasti memberi impak kepada negeri Jepalang Padi yang kini diperintah oleh Pakatan Rakyat.
"Sektor swasta wajar jadi pemangkin kepada ekonomi sekarang. Kerajaan pula sedang berusaha mencari pelabur dan menambah bilangan pelancung ke Kedah. Jika ramai pelancung dan nilai pelaburan bertambah maka Kedah akan terus maju sekaligus tercapai hasrat melunaskan hutang kerajaan terdahulu, " kata beliau.
Tidak dinafikan keruntuhan ekonomi melibatkan keluarga menjadi kacau bilau, sengsara dan sebagainya sekiranya keluarga berkenaan menjadikan wang sebagai hambatan.
Justeru itu, Kedah mula melancarkan program yang mendatangkan manafaat kepada rakyat dengan menambah baik peluang dalam bidang elektronik, pertanian dan sebagainya.
"Kedah bukan sahaja mementingkan projek berjalan dengan baik terapi juga mahukan pelaksanaanya mengikut lunas-lunas yang diterima oleh Islam kerana sumber yang baik memberi kebaikan kepada rakyat secara umumnya, " tambah beliau.
Program yang diadakan selama dua hari bermula 25 dan 26 Julai itu dianjurkan oleh PenExpo Events Sdn Bhd dan JCL Kulim bagi tujuan membuka minda rakyat yang sedang mencari pekerjaan serta ingin membina kerjaya dengan syarikat yang maju.
Sebanyak 30 buah syarikat dan Institut Pengajian Tinggi mempamerkan kerjaya serta peluang pekerjaan yang boleh meningkatkan kamahiran seseorang di samping mengenal pasti bidang apa yang boleh diceburi selari dengan kebolehan dan kelulusan yang ada.
Hadir sama dalam program kali ke 3 itu ialah Penolong Pegawai Daerah Kulim, Norizan Khazali, Setiuasaha Majls Bandaran Kulim, Ammar Dato' Mahmud Naim, Pengarah JCL Kulim, Ooi Chong Yew dan Pengarah Urusan PenExpo Events Sdn Bhd, Francis Wong. - mks._


No comments:

Post a Comment