Friday, July 11, 2008

TV3 MENEMPAH KEMURKAAN SULTAN KEDAH

Dewan Pemuda PAS Kawasan Padang Serai (DPPKPS) kesal dengan pemberitaan oleh TV3 berhubung penggunaan jet eksekutif yang membawa rombongan Istana Kedah beserta Menteri Besar ke Brunei dan menyifatkannya sebagai membazir. Berita yang disiarkan pada kira-kira jam 8.15 malam tadi boleh disifatkan menghina Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Tuanku Sultan Kedah yang sedang meraikan Sambutan Jubli Emas Pemerintahan Baginda. Kebiadapan pemberitaan TV3 tersebut amatlah dikesalkan kerana ingin mempolitikkan isu Menteri Besar menaiki jet eksekutif bersama dengan rombongan Istana Kedah.

TV3 lebih cenderung untuk memainkan sentimen politik tanpa memperdulikan kedudukan Baginda Sultan Kedah sebagai Timbalan Yang Di Pertuan Agong. Apakah cara yang lebih sesuai bagi Istana Kedah dan Menteri Besar untuk pergi ke Brunei dalam rangka lawatan menjemput Sultan Brunei meraikan pemerintahan ke 50 Tuanku Sultan Kedah? Semua maklum bahawa untuk pergi ke Brunei yang berada di kepulauan Borneo dan terpisah dari Semenanjung Malaysia memerlukan pengangkutan selain dari darat. TV3 sanggup untuk mengambil sikap kebudak-budakan akibat hasutan pihak tertentu yang lebih cenderung untuk mendapatkan 'political mileage' dalam isu ini.

DPPKPS amat kesal dengan pemberitaan tersebut dan menuntut TV3 untuk sembah menghadap kepada Baginda Tuanku Sultan Kedah untuk mendapatkan pengampunan di atas isu yang dibangkitkan oleh mereka.

Daulat Tuanku!

Saifol Nizam Noordin
Ketua Penerangan DPPKPS

No comments:

Post a Comment