Thursday, June 05, 2008

Minyak : Asalkan Melayu. Mudah Dikelirukan

AdukaTaruna writes "Oleh : AdukaTaruna

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang.

Bila bercakap tentang strategi, Melayulah yang paling lemah. Ini kerana mereka tidak memiliki imaginasi yang kuat. Mudah dan terlalu mudah dikelirukan. Termasuk pemimpin pembangkang Melayu.

Ketika kemuncak amarah rakyat zaman reformasi, di pihak kerajaan, berlakunya satu kebimbangan rampasan kuasa oleh pihak tentera. Maka, helah ini digunakan. Yakni menimbulkan satu maklumat risikan kononnya, bahawa Singapura mahu menakluk Malaysia. Terpecahlah fokus tentera Malaysia ketika itu.

Kemudian, ketika pengumuman pembatalan dakwat oleh SPR. Kebimbangan rakyat akan berdemo secara besar-besaran. Maka, sekali lagi teknik ini digunakan. Timbulnya ura-ura terdapat cetakan baju BERSIH bersar-besaran untuk berhimpun menggunakan nama BERSIH. Fokus dialihkan. Niat dibatalkan.

Sekali lagi yang terbaru. Bimbang protes rakyat bakal menjadi revolusi negara. Maka, berlaku lagi helah ini. Timbulnya maklumat-maklumat kononnya menangkap ISA pemimpin Barisan Rakyat. Atau ada pihak sudah merancang untuk sabotaj dan sebagainya.

Kebimbangan pemerintah.

Cuba anda semua berada di sudut pemerintah seketika. Ketika kesedaran rakyat terhadap isu-isu negara dalam keadaan tinggi, dengan 5 negeri diperintah Barisan Rakyat, beranikah mereka berhadapan dengan kekacauan politik sekiranya menangkap pemimpin taikun Barisan Rakyat? Mereka sendiri adalah golongan yang dilahirkan tanpa mengenal erti susah. Tekanan antarabangsa, tekanan rakyat, kekacauan politik akibat tindakan mereka itu boleh membelit tengkuk keselesaan dan kemewahan diri mereka.

Mampukah mereka berhadapan sesama kompenan BN yang sudah pasti akan berpecah, dan berhadapan dengan pemilihan Agong UMNO atau pemimpin UMNO lain sekiranya tindakan itu dilakukan?

Kuasa rakyat banyak mengheret pemimpin tamak turun.

Tidak perlu disenaraikan pemerintah negara dunia termundur (dunia ketiga) yang direntap turun melalui perarakan jalanan rakyat berbanding PRU. Seolah-olah itu adalah syarat negara dunia ketiga (termundur) untuk memasuki landasan perubahan.

Ini yang ditakuti mereka. Dan helah ini yang banyak memperbangangkan Melayu yang sedia ada bangang. Kalau takut dengan risiko di tahan ISA, tidak perlu jadi pemimpin Barisan Rakyat, jadi rakyat biasa macam wa.

Wallahualam.

http://adukataruna.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment