Monday, April 07, 2008

Wakil rakyat digesa perjuangkan kebebasan semua tahanan ISA

Norlaila Othman www.harakahdaily.net
Mon | Apr 07, 08 | 2:20:23 pm MYT

Pilihan raya Umum Ke-12 (PRU-12) pada 8 Mac 2008, yang baru tiga minggu berlalu, telah menyaksikan bahawa rakyat Malaysia telah memberi kemenangan besar pada Pakatan Rakyat.

Kemenangan itu, bukan saja menjadi harapan besar pada rakyat Malaysia untuk mendapat kepemimpinan yang lebih telus dan adil, malahan ,ianya juga seolah-olah memberi gambaran bahawa isu ISA akan mendapat perhatian yang sewajarnya.

Isu ISA turut mendapat tempat sebagai isu utama sewaktu kempen PRU-12, dan salah seorang tahanan ISA, M.Manoharan, salah seorang dari 5 pemimpin Hindraf, telah memenangi Dun Kota Alam Shah walaupun beliau masih ditahan di Kem Kamunting.

Rakyat tetap memilih beliau kerana mereka percaya bahawa ISA hanyalah satu alat politik pihak berkuasa untuk menutup kelemahan mereka yang selama ini tidak memberi layanan yang adil terhadap kaum India di Negara ini.

Ingin ditegaskan sekali lagi, pada bulan Februari 2008, Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (SUHAKAM) telah mengeluarkan satu laporan bahawa kini, ada hampir seratus tahanan ISA yang masih ditahan di Kem Kamunting.

Mereka ini berbangsa Melayu, India dan Cina di mana Menteri Dalam Negeri telah melabelkan mereka sebagai ahli Jemaah Islamiyyah (JI), Darul Islam (DI), Hindraf, pemalsuan Syiling , pemalsuan MyKad dan beberapa tuduhan yang lain.

Kemenangan B.A di PRU-12, telah memberi kegembiraan terhadap semua tahanan dan keluarga mereka, seolah-olah, ada cahaya di hujung terowong.

Bukan setakat tahanan dan keluarga mereka, semua aktivis hak asasi dan rakyat Malaysia yang bencikan kezaliman, turut berharap agar tahanan dapat dibebaskan dengan segera.Semua pihak sentiasa peka dan mengambil berat setiap kenyataan yang keluar dari mulut wakil-wakil rakyat yang telah mereka pilih di PRU-12.

Namun, pada malam 9 Mac 2008, kita semua agak kecewa dengan kenyataan Pengerusi DAP yang juga Ahli Parlimen Bukit Gelugor, YB Karpal Singh, menyebutkan bahawa beliau akan terus berusaha membantu membebaskan 5 pemimpin Hindraf dari ISA.

Kemudian, tanpa disangka, pada 22 Mac 2008, Ahli Parlimen Ipoh Timur, iaitu YB Lim Kit Siang pula telah mengeluarkan kenyataan yang hampir sama , iaitu mendesak Pak Lah membebaskan segera 5 Hindraf sebagai salah satu rawatan pada imej buruk kerajaan Abdullah Badawi.

Ramai yang bertanya, kenapa kenyataan kedua-dua wakil rakyat itu hanya difokuskan pada lima tahanan saja?

Saya sendiri, sebagai salah seorang keluarga pada tahanan ISA yang hampir 6 tahun ditahan di Kem Kamunting, merasa amat sedih dan terganggu dengan kenyataan demi kenyataan yang di keluarkan oleh wakil-wakil rakyat ini.

Namun, saya sedar, mungkin ramai yang tidak tahu status terkini tentang rakyat Malaysia yang masih merengkok di Kem Kamunting.

Berikut adalah beberapa fakta penting, mengapa setiap wakil rakyat mesti berhati-hati dalam menyatakan pendirian mereka dengan isu ISA ini.

1.Ada seratus tahanan ISA di Kem Kamunting Sehingga surat ini ditulis, ada hampir seratus tahanan ISA yang masih ditahan di Kem Kamunting. Lima orang pemimpin Hindraf yang telah ditahan selama 100 hari, ada lima tahanan ISA yang sudah dilanjutkan masuk tahun ke lapan dan berpuluh-puluh yang lain ditahan antara 3 - hingga 6 tahun.

2. ISA adalah alat politik pemimpin yang berkuasa

Perkara penting dalam kes ISA bukanlah siapa yang ditahan ataupun apakah tuduhan yang telah di lemparkan kepada tahanan ISA.Tetapi, semua Wakil Rakyat mesti jelas bahawa ISA adalah satu alat politik pemimpin dari Barisan Nasional yang digunakan keatas rakyat untuk memastikan survival politik mereka.

Justeru itu, sepatutnya para Wakil Rakyat mestilah sentiasa peka dan mengingatkan rakyat bahawa semua pihak mesti sedar tentang kejahatan akta ini dan bersama-sama untuk menghapuskannya.

3.Semua Tahanan ISA ingin bebas!

Semua tahanan ISA tidak pernah dibawa ke muka pengadilan. Mereka dilemparkan dengan pelbagai tuduhan,tanpa ada peluang untuk membela diri.

Sekiranya mereka memang benar-benar memberi ancaman kepada Negara, bicarakanlah mereka sebagaimana pesalah yang lain mengikut peruntukan undang-undang yang sedia ada supaya mereka mengetahui tarikh akhir mereka dikurung.

Sekiranya pihak berkuasa tidak mahu membicarakan mereka, bebaskanlah kesemuanya. Mereka terlalu rindu untuk menjalani kehidupan sepertimana rakyat Malaysia yang lain yang bebas dan merdeka.

4. Semua Wakil Rakyat mestilah berpendirian jelas tentang isu ISA

Gerakan Mansuhkan ISA(GMI), yang ditubuhkan pada 2001, telah melakukan pelbagai program demi memberi kesedaran pada rakyat tentang kezaliman dan kejahatan ISA. Kempen ini disokong oleh 82 badan bukan kerajaan dan Parti Politik B.A dan telah berjaya membebaskan beratus-ratus tahanan ISA.

Semua tahanan ISA yang masih menghuni Kem Kamunting, wajar menuntut hak untuk dibantu oleh semua wakil rakyat B.A agar mereka dibebaskan dengan segera. Semua Adun dan Ahli Parlimen, adalah mereka yang telah dipilih oleh rakyat Malaysia yang terdiri dari kaum Melayu, China dan India.

Oleh itu semua Wakil Rakyat sepatutnya mempunyai pendirian yang jelas tentang isu ISA. Mereka sepatutnya lebih bertanggungjawab dengan setiap kenyataan tentang desakan atau gesaan untuk membebaskan tahanan ISA supaya kenyataan itu tidak bercanggah dengan kempen kesedaran GMI iaitu, bebaskan semua tahanan, mansuhkan ISA dan tutup Kem Kamunting.

Saya mewakili semua tahanan ISA dan keluarga mereka, amat berharap bahawa semua wakil rakyat B.A akan menunjukkan sikap dan komitmen yang tinggi untuk bersama-sama GMI membebaskan semua tahanan dan memansuhkan ISA.

Isteri Tahanan 6 tahun ISA.
Aktivis GMI.

No comments:

Post a Comment