Tuesday, February 05, 2008

MB Kedah arah SPR ubah undi pos?

Oleh : Helmi Khalid www.harakahdaily.net

Tarikh Pilihan raya Umum ke-12 masih dirahsiakan, namun sudah ada 'keputusan' bagi kerusi Dewan Undangan Negeri (Dun) Belantek di Sik, Kedah, BN 'menang' dengan majoriti 980 undi, dan 'keputusan' ini juga bukan rekaan, ia diwartakan oleh SPR sendiri.

Sudah jelas, satu dari lima Dun yang PAS menang di Kedah sudah kalah, nasib empat Dun lagi, Sungai Limau, Tokai, Anak Bukit dan Bukit Pinang mungkin sama, sebab itu BN Kedah berani keluarkan kenyataan bahawa mereka akan pastikan lima kerusi PAS itu akan dirampas semula.

Terlalu mudah Umno dan BN Kedah bekerja, tak perlu tunggu bubar Parlimen, tak perlu habis duit untuk kempen dan segalanya tak perlu.

Cukup sekadar tambahkan pengundi di kawasan yang PAS menang, bagi banyak sungguh-sungguh, lepas itu tunggu tarikh nak angkat sumpah sebagai wakil rakyat, sebelum angkat sumpah dah boleh angan-angan siap-siap kot-kot dilantik sebagai Exco, paling tidak pun belajar cara berjalan atau cara nak angkat tangan pada orang ramai.

Belantek dah sah kalah 980 undi, ini kerana SPR sudah bawa masuk 1031 pengundi pos dari Kem Sungai Petani dan Gerik ke Kota Aur di Kem Gubir, PAS menang pada 2004 lalu sebanyak 51 undi, jadi itulah keputusannya.

Memang kerja SPR begitu di mana-mana pun, 'siakap senohong gelama ikan duri, cakap bohong lama-lama jadi SPR', tetapi kenapa SPR sanggup buat kerja kotor ini.?

Jawapan mudah tanpa perlu fikir panjang adalah kerana ini semestinya mendapat arahan dari pihak yang berani keluarkan kenyataan kononnya akan rampas semua kerusi PAS di Kedah.

Sebelum ini SPR juga telah menghantar kad bancian pengundi kepada sebahagian besar pengundi di Dun Anak Bukit, kata SPR dalam kad itu, kalau pengundi tak pulangkan semula kad jawapan banci itu, nama mereka akan dikeluarkan, yang dapat kad itu banyaknya adalah orang PAS, kalau lah MTD Anak Bukit atau Adunnya, Haji Amiruddin Hamzah tak bertindak, sudah pasti Anak Bukit juga akan ikut jejak Belantek.

Apabila Haji Amiruddin tanya SPR, kalau pengundi itu dapat kad itu pada tarikh yang telah melepasi syarat kena jawab balik kepada SPR macam mana? Ini bukan surat berdaftar, kalau pengundi kata tak dapat, SPR kata dah hantar, macam mana? Kalau pengundi itu tidak tinggal di alamat yang diposkan, macam mana?.

Tak lama lepas itu SPR jawab, abaikan saja isu kad jawapan itu, itu hanya satu latihan biasa SPR untuk mendapat maklum balas keprihatinan mereka sebagai pengundi.

Ada orang bagitau, pernah dilihat Pegawai Pendaftar Sementara (PPS) Umno dari Parlimen Pokok Sena heret guni gula berisi borang pendaftaran baru ke pejabat SPR di Alor Star, harus diingat, Bukit Pinang adalah terletak alam Parlimen Pokok Sena, rajin betul PPS itu cari pengundi baru, sampai kena isi dalam guni gula.

Sungai Limau kawasan Pesuruhjaya Kedah, Ustaz Haji Azizan Abdul Razak, tidak dengar lagi taktik kotor berlaku, mungkin tak ada arahan kepada SPR kerana mungkin orang ramai akan terlalu pelik jika Ustaz Azizan boleh kalah, begitu juga dengan Tokai, menang dengan majoriti lebih lima ribu, takkanlah begitu ramai orang PAS di Tokai keluar PAS masuk Umno.

Nampaknya Mahdzir Khalid yang naik jadi Menteri Besar atas kelayakan kesihatannya lebih baik dari Syed Razak yang diserang angin ahmar sedikit masa lalu telah bertindak kotor, SPR hanya budak suruhan, BN adalah bapak yang menyuruh, kalau nak tunjukkan jasa pun jadilah jantan sejati.

Jangan 'tikam dari belakang', tak baik, jijik sangat kerja macam ni. Zaman Mahdzir juga menyaksikan Kedah Tak Jadi Maju pada 2010, zaman Mahdzir juga menyaksikan proses penyingkiran muka-muka lama sebagai Exco diganti dengan muka baru, zaman Mahdzir juga menyaksikan beberapa projek mega di Kedah dilaksanakan tanpa buka tender, zaman dia jugalah menyaksikan tiba-tiba sahaja seorang perempuan Cina dari Ibu Kota menjadi kaya raya, zaman Mahdzir juga menyaksikan perpecahan dalam Puteri Umno Kedah kerana dikatakan ahli tidak puas hati, pimpinan utama negeri hanya ambil berat tentang Ketua Puteri, zaman Mahdzir juga berlakunya rombongan yang kerap ke Macau.

SPR boleh ubah, masukkan, tiadakan nama pengundi, tetapi gelombang kebangkitan rakyat Kedah sejak akhir-akhir ini rasanya lebih menenatkan Mahdzir.

India dan Cina mula menampakkan sokongan yang amat positif tak kira di mana-mana ceruk negeri ini, dengan pengumuman oleh Ustaz Azizan bahawa sekitar 15 calon muda yang akan mewarnai senarai calon PAS dalam pilihan raya kali ini dan terlalu banyak kepincangan BN pimpinan Mahdzir, rakyat seharusnya sudah boleh menilai.

Isu Kota Aur, Belantek ini amat busuk, memperlihatkan jahatnya SPR dan BN Kedah untuk terus berkuasa, PAS Kedah sedang berusaha membatalkan pemindahan 1031 pengundi pos di situ kerana ia dibuat tanpa mengikut prosedur sah, 1031 pengundi itu tidak tersenarai ketika DPT (Daftar Pemilih Tambahan) ke-3 2007 disenarai untuk bantahan, peliknya selepas diwartakan, ada senarai nama 1031 anggota tentera itu. - mks.

No comments:

Post a Comment